Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Våre beste tips:

Slik lager du innhold som blir sett

Annonse fra SPRAY AS

Her gir vi deg våre tre beste tips om hvordan du lykkes med innholdsmarkedsføring.

Har du prøvd innholdsmarkedsføring, men ikke fått det til å fungere slik du ønsket? Usikker på hvordan du skal gå fram eller føler du ikke kan nok om det til å starte? Her er våre best tips til hvordan du lykkes.

Vær ærlig - hvem er du?

For å lykkes med innholdsmarkedsføring er det en del spørsmål du som merkevare må gå igjennom og finne ut av. Hvem er du som merkevare. Hvilke personlighet har merkevaren, hva er målgruppen, hva ønsker du å kommunisere og ikke minst hva er dine utfordringer. Det er nettopp disse vi ønsker å løse gjennom innholdsmarkedsføring, så her er det ekstremt viktig å være ærlig. 

Det kan være alt fra at du ikke har en stor nok posisjon i lokalsamfunnet, når ikke ut til målgruppen, folk vet ikke hvor dere holder til eller hva dere driver med eller om dere sliter med salg.

Vil du ha hjelp til å finne ut av dette, kontakt oss i Spray her!

Sett kunden i fokus

Dette kan være vanskelig for mange da man som selskap ofte har mye man ønsker å informere ut til kunden. Dette punkten handler om å sette kunden og dens behov i førersete. Hvis kunden føler at du løser noe for de så har du dem på kroken.

Hvis du er en dagligvarebutikk og vil nå småbarnsforeldre kan du for eksempel lage en innholdsmarkedsføringsartikkel med tips til enkle middagsretter. Da vil leseren sitte igjen med en følelse av at du har gitt dem noe.

Setter du kundens behov foran ditt eget informasjonsbehov, vil innholdsmarkedsføring funke.

Den gode historien

I Spray har vi stor tro på at det er den gode historien som kan selge produktet ditt for deg.

Forskning viser faktisk at emosjonelt markedsføringsbudskap funker bedre en reklamebasert. Klarer du å skape en ekte historie med ekte mennesker, vil historien bli husket sammen med din merkevare. 

Her er et eksempel på nettopp dette.

Vi i Spray hjelper deg mer enn gjerne med å komme i gang med innholdsmarkedsføring. Ta kontakt med oss her.

Redaksjonen i Hamar Dagblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet